Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

Αξιοκρατία και διαφανεια στο Δημοσιο ......μια παλιά ιστορία.


Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου και περισσότερο τα τελευταία 17 χρόνια που είμαι υπάλληλος του Δημοσίου ακούω για αξιοκρατία και διαφάνεια στο Δημόσιο . Οι τοποθετήσεις παλιότερα γίνονταν λαμβάνοντας υπόψη την κομματική τοποθέτηση του υποψηφίου και τα χρόνια υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ποιός κυβερνούσε κάθε φορά.
Αυτό βέβαια αδικούσε κάποια άτομα που καταλάμβαναν  θέσεις και τύγχανε να έχουν συγχρόνως και τις γνώσεις και τις διοικητικές ικανότητες μια και η ικανότητα τους αμφισβητούνταν από τους υπόλοιπους.
Από όλους ανεξαιρέτως ακούγεται  αξιοκρατία και διαφάνεια. Ναι αλλά πως την εννοούμε; Αξιοκρατία και διαφάνεια για τους άλλους; Θέτοντας ο καθένας τον εαυτό του στο απυρόβλητο; Θέτοντας τους πολιτικούς μας φίλους και τα άτομα που συμπαθούμε εκτός πλαισίου; Πώς άραγε την εννοούμε;
Μετά τέθηκε ένας τρόπος με μοριοδότηση και ένα θεσμικό πλαίσιο που ισχύει ακόμα και περιλαμβάνει τυπικά προσόντα και παλαιότητα.  Και αν απλά αμφιβάλλω για την αξιοκρατία του, για την έλλειψη διαφάνειας του είμαι απολύτως βέβαιος.
Πως τυχαίνει και η πλειοψηφία των τοποθετημένων σε θέσεις ευθύνης ή θέσεις εύνοιας να ανήκει στο χώρο που κάθε φορά κυβερνά; Μήπως μπορεί να το εξηγήσει κανείς με βάση την λογική; Με βάση τις πιθανότητες; Ασφαλώς και όχι. Γιατί μετά την μοριοδότηση  δεν ανακοινώνεται πίνακας με τα μόρια του κάθε υποψηφίου και από πού τα έχει λάβει. Που  είναι η διαφάνεια; Δεν μπορεί να ζητάμε διαφάνεια και αξιοκρατία όταν αδικούμαστε και να τα βρίσκουμε όλα καλά όταν αδικούνται άλλοι.
Νομίζω δεν χωρά αμφιβολία ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι τρύπιο. Και είναι τρύπιο όχι σαν σύλληψη και φιλοσοφία αλλά στην πράξη. Γιατί στην Ελλάδα το κράτος και η δημόσια διοίκηση -δυστυχώς -ελέγχονται από το κόμμα που κυβερνά και δεν είναι ανεξάρτητη. Είναι τρύπιο γιατί αφού πρώτα δώσουμε μια θέση με διαβλητές διαδικασίες μετά την μοριοδοτούμε.
Υπάρχουν σαφώς αμιγώς πολιτικές θέσεις   ,ετούτο είναι και θεμιτό και λογικό και απαραίτητο και επιβεβλημένο. Αλλά μέχρι που πρέπει να φτάνουν;
Ευρωπαϊκό κράτος λειτούργησε για σχεδόν 2 χρόνια χωρίς κυβέρνηση και πρόβλημα δεν υπήρξε. Ο λόγος η διοίκηση του είναι ανεξάρτητη από την κυβέρνηση.
Τις μέρες αυτές συζητιέται η κατάργηση της παλαιότητας σαν κριτήριο επιλογής. Η ομοσπονδία μας προτείνει ένα μεικτό σύστημα αξιολόγησης που περιλαμβάνει παλαιότητα και τυπικά προσόντα σε ποσοστό 30 -70 ή κάτι τέτοιο. Στην δεδομένη συγκυρία μάλλον είναι το δικαιότερο.
Η προσωπική μου άποψη για να τελειώνουμε κάποτε με αυτό είναι:  Μεικτό σύστημα αξιολόγησης  με ποσόστωση που θα περιλαμβάνει  1.Τυπικά προσόντα 2.Παλαιότητα  3.Γραπτό διαγωνισμό γνώσης αντικειμένου  4. Διοικητικές ικανότητες  (συνέντευξη από θεσμικό όργανο ανεξάρτητο και κατάλληλα οργανωμένο). 

3 σχόλια:

  1. ΤΟ ΥΠΑΡΧΟΝ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΘΕΤΗ.
    ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩς ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΟΙΚΟΥΝΤΕΣ.
    Η ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΔΕΝ ΤΕΚΜΑΙΡΕΤΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ.ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΜΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟ ΠΟΛΛΟΙ ΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΙ ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ.ΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΡΙΝΟΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ.ΟΙ ΕΧΟΝΤΕΣ ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΖΗΤΗΣΟΥΝ.
    ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Η ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΓΚΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΘΕΣΕΩΝ "ΕΥΘΥΝΗΣ" ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ.ΕΔΩ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΤΑΙ Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΑΦΟΥ ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΟΙ "ΑΡΕΣΤΟΙ"ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΙ ΕΥΡΙΣΚΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗΣ(ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΜΟΡΙΑ).ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΔΕΝ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ Η ΜΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ ΑΛΛΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΝΑ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ.ΣΕ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΜΟΙΡΗ ΕΥΘΥΝΩΝ ΚΑΙ Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΙΑΤΙ ΕΙΧΕ ΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΙΝΑΚΩΝ.
    ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΟΥ ΣΥΖΗΤΟΥΝ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΒΕΒΑΙΟΣ ΟΤΙ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΒΟΛΕΥΕΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΘΑ ΤΟ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΟΥΝ.ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΧΙΛΙΟΠΑΙΓΜΕΝΟ .
    Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΖΗΤΆ ΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ ΜΕ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΗ.ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ (ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ).ΜΗΠΩΣ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΟΥΣ ΗΔΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝΟΥΣ Η ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΘΕΙΝΑΙ ΑΡΕΣΤΑ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΗΣ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. έχω ακριβώς την ίδια άποψη με σένα , μπορείς να μου πεις πως θα γλιτώσουν οι υπηρεσίες και οι υπάληλλοι απο τα προγράμματα STAGE γυρίζουν με ασφαλιστικά μέτρα τους πληρώνει το κράτος χωρίς στην ουσία να είναι υπάλληλοι και αν κριθούν με σένα και με μένα μπορεί να φύγουμε εμείς και να μείνουν αυτοί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ με τον συντάκτη συνάδελφο του κειμένου.
    Η διοίκηση πρέπει να απεξαρτηθεί από την κομματοκρατία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή